Det här är vad som sker i din kropp och i ditt sinne när du vilar i 20 minuter - TittaPaVideon.se
x
Genom att använda denna webplats accepterar du hur vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse Läs mer Ok
x
Det här är vad som sker i din kropp…
En flicka med Downs syndrom bestämmer sig för att bli modell, äntligen håller skönhetsidealet på att förändras En kille med Downs syndrom riskerade sitt liv för att rädda två okända flickor och vägrade vara likgiltig

Det här är vad som sker i din kropp och i ditt sinne när du vilar i 20 minuter

Av sofia
1.497
Advertisement

I en tid då de främsta grundarna till de tekniska och digitala jättarna på planeten avslöjar att hemligheten bakom deras framgång ligger i att sova lite, utvärderar vetenskapen nyttan av den gamla hederliga tuppluren.

Människor hör till de 15% av däggdjur som sover en gång om dagen. Det är ännu inte klart om det är genetiskt eller om det är samhället som har modifierat bioritmerna, men det som är säkert är att vi generellt sett idag inte får tillräckligt med sömn.

Att ta en tupplur ibland är inte bara hälsosamt men har också positiva effekter på din effektivitet och produktivitet. Att ta en paus under dagen kan vara ett botemedel mot modern sömnbrist, vilket hjälper hjärnan att ladda upp ordentligt. Mer energi betyder mer kreativitet, snabb inlärning, effektiv resonemang och snabbare reaktionstider.

Den här nya trenden kallas på engelska för "napping", och fler och fler studier hävdar att det har fördelaktiga egenskaper. En hälsosam tuppplur minskar blodtrycket, lindrar stress, är bra för hjärtat och återställer funktionalitet till kognitiva förmågor. Som om det inte var tillräckligt, verkar det som att sova den lilla snutten också hjälper till att reglera mängden kortisol och gå ner i vikt.

image: pixabay

En annan fördel med tuppluenr är förstärkning av minnet, avkoppling, förbättrad prestanda och ökad uppmärksamhet när det krävs. Tydligen är tuppluren mycket effektivare än en kopp kaffe mitt på dagen för att känna sig full av energi igen.

Advertisement
image: pexels

Med hänsyn till längden på pauserna vi har rör det sig om cirka 20-30 minuter, tillräckligt för att accentuera mental vakenhet, motoriskinlärning och verbalt minne. Från 30 till 60 minuter ökar beslutsfattandet också, så du kan få tydligare idéer när du vaknar. Från 60 till 90 minuter kan du gå in i REM-fasen så att hjärnan återställs helt. Det är dock bättre att inte  sova för länge om du märker att tuppluren resulterar i en minskning av nattens sömn.

Källa:

https://www.sleepfoundation.org/articles/napping

Advertisement

Skriv en kommentar

Advertisement
Advertisement

Gillade du videon?

klicka "Gilla" för att hålla dig uppdaterad och inte miss de allra bästa videorna!

×

Jag är redan ett fan, tack